Aparatul dentar – experienta mea part.I

Am decis sa scriu acest articol cu gandul ca poate fi de folos viitorilor posesori de aparate dentare si astfel vor afla putin din ce inseamna pregatirea inainte de punerea aparatului dentar , purtarea lui propriu-zisa dar si perioada de dupa (eu inca mai am 1 an pana il dau jos deci o sa scriu atunci un articol , daca nu o sa uit ) asa ca asezati-va bine in fotolii pentru ca va fi un articol lung.

814a7d358c4bcabb145192baa1251b17_large

In octombrie 2014 am inceput operatiunea „zambet frumos” pentru ca de mica am avut probleme cu dintii strambi (primul control a fost pe la 12 ani ) si desi de atunci doctorul imi spusese ca am nevoie de aparat dentar , parintii mei nu au avut posibilitate pentru ca era scump ( de fapt tata nu a vrut dar asta e alta poveste ).Din aceasta cauza , nu doar dintii strambi dar si calcatura proasta , mi-au aparut si alte probleme cum ar fi cariile , gingivita , parodontoza care a dus la parodontopatie. Operatiunea a inceput bineinteles cu extractiile maselelor stricate dar si cu plombarea cariilor existente ( mi-a fost tare frica , eu avand experiente anterioare foarte proaste ) , ca mai apoi sa ma consult cu diversi medici in vederea aplicarii aparatului dentar. Cautati foarte bine un MEDIC ORTODONT , informati-va , aflati parerea altor persoane. Eu avand problema cu un dinte ( fata/mandibula ) , in sensul ca gingia dinspre buza se retrasese , imi era frica sa nu spuna dr. ortodont sa il scot , lucru care s-a si intamplat la primul control cu primul ortodont. Nedorind sa renunt la acel dinte am cautat alt doctor care mi-a spus ca se poate pastra insa va trebui sa fac o operatie de grefa de tesut gingival , lucru care m-a bucurat ( atunci , ca acum situatia este alta , dar asta intr-un articol viitor ) si am decis ca dumneaei sa imi puna aparatul dentar. La sfarsitul lunii februarie mi-am pus pe arcada de sus , iar dupa 2 saptamani pe arcada de jos si va trebui sa il port 2 ani datorita   varstei , deci cu cat mai devreme cu atat mai bine.

Eu am optat pentru un aparat din metal cu brackets , avand in vedere ca mi-am pus pe ambele arcade m-a costat ceva mai ieftin ca cel din safir , plus ca nu m-a deranjat aspectul ( nu am avut o problema ca voi arata ca Betty cea urata ) , iar inainte de aplicarea lui am facut detartraj si periaj ( este obligatoriu ). Cand m-am dus sa imi pun aparatul eram tare nervoasa si speriata pentru ca nu stiam la ce sa ma astept , insa nu a fost dureros doar neplacut sa stai aproximativ jumatate de ora cu gura deschisa sau sa simti gustul acela acru/amar de la solutia pentru curatat dintii care a ajuns si pe interiorul buzelor/obrajilor si m-a ars. Bineinteles ca odata ajunsa acasa au inceput durerile si iritatiile , dureri care au durat cam 2 saptamani , lucru normal deoarece dintii erau fortati sa se miste pentru prima oara dar si iritatii de la acele antenute de pe brackets pe care le-am rezolvat cu ceara. Acelasi procedeu s-a intamplat si la arcada de jos , aceleasi dureri si iritatii. Primele 2 saptamani am mancat alimente moi ( piure , supe , iaurturi ) , pentru ca nu puteam mesteca , aveam dureri , dar nu ca atunci cand te doare un dinte , era o durere suportabila dar sacaitoare , deranjanta rezolvata cu analgezice. A trebuit sa renunt la anumite alimente pe tot parcursul purtarii aparatului cum ar fi  guma , caramele , alune , bomboane , etc , alimente tari si lipicioase , plus ca nu mai pot musca. Durerea si disconfortul dar si durata lor se diminueaza odata cu cresterea numarului de activari pentru ca dintii se obisnuiesc cu miscarea si presiunea , iar acum dupa un 1 de la purtarea lui durerea dureaza maxim 3 zile.

Am realizat ca punerea aparatului dentar e ca si cum ti-ai renova o casa , caci , o data ce ai inceput ba apare o problema aici , ba apare o problema dincolo , de aceea igiena este foarte importanta , dar si detartrajul si periajul o data la 6 luni intr-un cabinet stomatologic.

   O sa revin cu articole despre igiena , activare , operatie , iar daca aveti intrebari , pareri , sugestii nu ezitati sa le lasati in comentarii. 

O sa saptamana frumoasa va doresc :*

 

Lasă un răspuns

